tisdag 16 juni 2009

Nyheter i Sverige just nu eller konsten att prioritera rätt.

Koenigsegg köper SAAB.

Det här är en av de större nyheterna som förmedlas i media just idag, just nu, just i Sverige. SAAB är ju en av de större företagen i landet och berör en väldans massa människor. Att det sen finns en massa andra aktörer bakom Koenigsegg är nog ingen förvånad över eftersom en biltillverkare som gör ca. 3 bilar per år helt plötsligt skulle få kapital att köpa SAAB är helt absurt. Bara att hoppas att resultatet blir till belåtenhet och att de kan finna lönsamhet i den svåra branschen som biltillverkning är.

Allmän värnplikt försvinner.

Den här nyheten har på nåt vis kommit bort i SAAB affären. 2012 ska alltså den allmänna värnplikten försvinna enligt en proposition inlämnad till Riksdagen. Enligt SVT Text ska det t.o.m. ha röstats om det och förslaget har verkställt med röstsiffrorna 153 mot 150. Inga andra medier som jag finner på nätet har dock nåt om den omröstningen men en proposition är i alla fall inlämnad. Om det här är rätt eller fel har jag ingen direkt åsikt om eftersom jag är alldeles för lite insatt i frågan.

Det är för lite sill i sillburkarna.

Här kommer de stora nyheterna! Enligt en test av Göteborgs Posten har endast en tredjedel av alla testade burkar tillräckligt mycket innehåll. Rekordet innehas av en burk där det enligt innehållsförteckningen borde finnas 150 gr sill hade endast ynka 59 gram av julbordens och midsommarfirandets självklara deltagare.

Själv så nöjer jag mig med att konstatera att varken värnplikt eller sill berör mig nämnvärt men SAAB, det är fina bilar det.

Väl mött i sommarnatten!

Inga kommentarer: