onsdag 19 november 2008

Smaker

Ibland så får man kunskaper när man minst anar det. Under en bilresa till från Kil, av alla ställen, fick jag lära mig att det finns fem olika smaker.

De första fyra är enkla.

Salt
Sött
Beskt
Surt

Men vilken är den femte?

Namnet kommer från Japan och kan översättas till ungefär "god / färsk smak" och kallas också för "Den femte smaken". Man kan säga att det är smaken av protein.

Någon som kan?

De färska livsmedel som har en del av den här smaken är lök, tomat, skaldjur och seller.Namnet jag söker är umami. Hur många av er visste det? Jag hade inte en susning fast det kanske säger mer om mig än om umami.

Nu vet ni det!

2 kommentarer:

Anonym sa...

HAHA...

Det nördiga inlägget har anlänt fast i fel blogg ?

Intresseklubben noterar INTE!

Bea sa...

Haha! Jag visste! Detta enbart för att det fanns en sushi-restaurang i K-d som hette Oumami lounge! Där har jag aldrig ätit, men ändå...