onsdag 19 september 2007

Passion

På en del sidor på nätet (tex. msn, spray m.m.) så kan man lägga upp sin profil och då får man oftast fylla i sina intressen i en för saken vald ruta. Där brukar jag då skriva tex. fotografering, snowboard, böcker, film osv. Vad jag dock inte skriver om är min passion för choklad. Varför kan man fråga sig men kanske beror det på att jag skäms över ha godis som ett intresse? Hur som helst....

Det skandinaviska chokladätandet skiljer sig något från övriga världen när det gäller sorten av choklad. Vi är uppfödda på Marabous ljusa choklad och
det är först på senare år som den mörka har gjort sitt intåg. Nu har det blivit så att om man är en konnässör (här vill Firefox ha brännässlor?) så ska det inmundigas mörk choklad och ju mörkare den är desto bättre.

Om detta tycker jag inte.

Därför vill jag här, på bästa sändningstid, slå ett slag för all choklad som inte är mörk!

Vi kan börja med den vanligaste av alla vanliga nämligen Marabous Mjölkchoklad.
Det kan ju visserligen bero på att man är uppfödd på den men visst smakar den bra! Fick man nångång godis när man växte upp så var det just den här sorten. Skulle det lyxas till lite så kanske det blev en ask Alladin. Alla ville ha gräddnougaten i mitten och sist blev som alltid körsbärslikören.
Utöver denna gigant i chokladsverige har jag ett par till favoriter.

Cart d'Or's chokladelefanter som säljs i lösvikt, oftast två för en tia, med ljuschoklad utanpå och krispig nougat som fyllning.

Klassikern Dajm (som ska stavas med J och behöver ingen förklaring)

Den här listan skulle kunna bli ganska lång men jag tänkte att ni kunde fylla på era egna favoriter.

För övrigt så ska choklad ätas rumstempererat!






9 kommentarer:

Anonym sa...

Oj! Det finns ju så många! Coco (och dess motsvarighet i plockgodiset) är en klar favorit. Likaså Milky Way, eller Three Musketeers som den hette när den kom (Gud vad gammal man kan känna sig ibland då). Sedan finns ju Fazermint, Geisha, m.fl...d

Fast pratar vi chokladkakor finns det inget som går upp mot Schweizernöt.

Tesa sa...

All choklad med nötter! Tryffelmodeller, gärna hemmagjord är ju också några höjdare.
Mörk choklad äter jag för att njuta i måttliga mängder t ex ute på ett fik eller en restaurang. Ljus choklad när jag är sugen på godis och då självklart med nötter i helst.

2maz sa...

Marabou Mjölkchoklad som legat i kylen och blivit genomkall och stenhård... det är grejjer det. :)

Anonym sa...

Jajamensan, här är det bara att hålla med 2maz - genomkall, stenhård choklad och då framför allt Marabou mjölkchoklad är toppen. Digestivevarianten har också blivit en favorit. Och undre lagret på Paradisaskarna.

Mörk choklad är fulchoklad (jämför med fulöl). Vill jag att munnen ska snörpa ihop sig då jag äter något så finns det andra alternativ.

Och Tommy - dessa chokladelefanter är snabla goda!

Vi kanske skulle samlas till en chokladprovarafton? Fast vi låter bli att gurgla chokladen och spotta ut den som de gör på vinprovarkvällar.

Anonym sa...

Marabou ren choklad inga jävla nötter, möjligtvis den med nötter & russin är smarrig, men godast är den ren & precis den ska vara kall & hård mmmmmmm även chokladen naturligtvis.
Lösgodiset har de tunna choklad knapparna de smakar likt marabou å är super goda.
Paradis asken är för söt!
Alladin asken är äcklig, man äter typ 1 sen är de goda borta.
Dajm den är god Tommy!
Å för att inte tala på ploppen & en center rulle... kanske lite för sött men en bit.
Jag vet inte om Odense nogat räknas med i denna kategori men den är super.

Jag har aldrig suget efter choklad som endel andra, har nog inget favoritgodis heller trist men Ahlgrens bilar mmmmmmm.

Jaha Tommy passa på å njut medans du är ung, imorgon växer det hår ur öronen & näsan kanske, ja menar gubb åldern kommer ju lite lätt smygande ;)

Anonym sa...

Va kul! Du har en googleannons om tarmsköljning just nu. Passar bra ihop med chokladpratet och sidans bruna bakgrund.

Tommy sa...

Fulchoklad var en ny term!
Tack för den Hans.

Jo, nu är det reklam för viktminskning. 8kg på 30dagar.

En annan sort som är underbar är Belgiska Sjöfrukter. SeaFruits. Mmmm...

Vad gäller temperaturen så kan jag hålla med om att just Marabous chokladkaka gör sig bäst kyld men nougat och liknande är goast rumstempererat.

Over and Out.

Tesa sa...

Grattis på födelsedagen! :)

Tommy sa...

TACKAR!!