torsdag 5 april 2007

Arbeta?

Från början hade jag tänkt mig "Skatter" som rubrik men kände att det kanske hade skrämt bort en och annan läsare. Nu berättar jag ju det, innan pudelns kärna kommer, men förhoppningsvis fortsätter ni att läsa av bara farten.

I mitt väna modersland Sverige har vi bestämt att varje medborgare (förutom barn och invandrare som ännu inte är svenska medborgare, dvs. en stor del av den svenska befolkningen) ska få kunna välja vem som vet bättre än honom eller henne.
Dvs. vi väljer en riksdag som ska bestämma åt oss i olika frågor som vi inte kan nåt om. Vi väljer alltså någon som vet bättre och har större kunskaper än oss själva. Annars skulle vi ju kunna göra allt på egen hand, eller hur?

Hänger ni med så här långt eller är jag ute och fladdrar allt för mycket? Nu har ju läsaren svårt att komma med inlägg eftersom en blogg till stor del är en monolog men vi antar för sakens skull att alla än så länge hänger med i resonemanget.
Våra bättre vetande folkavalda representanter försöker då att styra oss (den okunniga mobben) åt det håll som är rätt. Det hjälpmedel de använder kallas skatter.

Det är inte bra för folkhälsan att dricka för mycket av olika varianter av alkohol så därför har vi en hög alkoholskatt för att vi inte ska ha råd att dricka ihjäl oss.
Rökning är också något som vi inte ska hålla på med, dödande och lemlästande av våra kroppar, och därav den höga tobaksskatten.
Miljön är i dessa dagar på tapeten och staten gör sitt bästa för att vi ska änvända mindre bensin och har följaktligen satt ett rejält tilltagen skatt på alla sorter av drivmedel.
Det finns ett stort antal exempel på hur det fungerar.

Man beskattar alltså sånt som de inte vill att vi ska hålla på med.

Om man nu har orkat läsa igenom det här så kommer nu själva frågan.

Vad man då undrar på är naturligtvis varför det är så hög skatt på arbete?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Mycket intressant det du skriver men jag tänker så här:
De höga skatterna läggs just på det vi håller på med. Vi super, vi röker, vi kör bil och vi arbetar. Alltså mer till stadskassan :)

Hälsn/Annika

Anonym sa...

Ja, det är väl så. Göran å Fredrik måste fylla sina pengapungar. Fast då är jag lite dålig på att betala skatt.
Röker inte.
Dricker måttligt.
Kör bil måttligt.
Arbetar inte (studerar).

Jag är helt enkelt en skattesmitare!