tisdag 16 december 2008

Unikt

Det här inlägget kommer att vara unikt. Aldrig förr har en sån här text skrivits i den här bloggen. Troligen kommer det inte att skrivas nåt liknande heller. Inte inom någon snar framtid i alla fall.

Det kommer nämligen att handla om ett recept.
Ett recept på mat dessutom!
Brukar kalla mig för köksanalfabet eftersom jag tycker det är så tråkigt att laga mat och lagar därför sällan mat. Blir det mat nån gång
lagas det "bara" enkla saker som köttbullar, falukorv, pasta, mos m.m. Inga direkta kulinariska krumbukter där inte.
När jag hade familj lagade jag då o
ch då men när man är själv så är det bara hemskt mördande tråkigt. Så, nu ska det bli ett recept som jag faktiskt lyckades med första gången. Har gjort ett och annat försök att laga annat än de mest basala singelrätterna och det har inte varit så värst lyckat.

Nu äntligen till receptet.

Basgrejerna som du behöver är:

  • 6 port kokt ris enligt förpackningen
  • ½ kg kassler
  • 1 purjolök (eller en halv egentligen, det räcker)
  • 3 dl grädde
  • 1 dl majonnäs
  • ½ dl chilisås (kan faktiskt ökas en aning)
  • ca 200 g riven ost (Äh, ta 300, minst)

Sen gör du så här:

Koka riset och samtidigt som det puttrar på plattan skär du kasslern i tärningar och hacka purjolöken (Här vill Firefox ha skolfröken i stället för purjolök=).

Blanda samman det kokta riset, kasslerbitarna och purjolöken i en ganska stor ugnsform.

Blanda grädde, majonnäs och chilisås.

Häll detta över geggan i ugnsformen.

Riv till sist osten och strö ovanpå.

(Till hit kan du förbereda om du vill. Ställ i så fall ugnsformen kallt tills den ska in i ugnen. Perfekt om man vill göra i ordning innan gästerna kommer.)

Ställ in ugnsformen i mitten av ugnen i 225ºC i 15 minuter om riset är varmt och 20 minuter om ugnsformen stått kallt.

När det kommer ut ser det ungefär ut så här:

Naturligtvis kan man ha lite accessoarer till som sallad eller annat grönt-ish.
Jag är ganska moderat i maten och är varken stor eller liten i maten. Det är ganska stora protioner man får ut av det här och efter att jag har käkat står det fyra burkar med mat i. Återkommer med hur det smakar efter att ha varit fryst och micrad.(Här vill Firefox ha Microsoft, hahaha)

Skulle jag göra nåt annorlunda skulle jag nog prova med att strö lite hackad ananas ovanpå risgeggan. Det kanske lyfter smaken ännu mer.

Gott var det i alla fall och hoppas att ni kan få användning av det här.

Några fler recept är det mycket tveksamt att det blir.
Nu blir det ryggläge i soffan en stund och sen leta bilder som jag kan skicka som arbetsprover för ett jobb.

Live long and prosper!


2 kommentarer:

Veronic@ sa...

Oj, vad gott det låter, sitter precis & letar gratänger så det här ska provas.
Tack, tack.

//Veronic@

Anonym sa...

Hahaha! Go' du! Min machokompis! :)

//Bea