söndag 14 september 2008

Dalarna på 77 mil.

Under några dagar har jag levt och upplevt Dalarna genom en bilruta. Mina barn har mindre och mindre tillfällen att komma och hälsa på mig och när jag nu snart ska börja jobba tänkte jag att det vore tillfälle att ta sig en tripp och hälsa på dem.

Dag 1. 30 mil
Började dagen med att ligga kvar i sängen en stund och slösurfa med den bärbara. När det blev lite för varmt i knät var det dags att gå upp. Efter att frukosten, rakningen och väskan var avklarat tog jag en lunch med vännerna H & M på Royal. Sedan följ
de jag med dem hem och fick låna GPS'n så att det blir något enklare att hitta bland gran och tall. Resvägen för dagen var mellan Arvika och Falun.

Nånstans vid Uddeholm började GPS'n erbjuda diverse grusvägar som alternativa resvägar. Då jag hellre ville komma fort fram än se Värmland från insidan avstod jag dessa och kom så in i de centrala delarna av Uddeholm. Vilket
rörde sig om en parkeringsplats med en blomsteraffär och två tomma lokaler. Där fick jag förslaget att ta vänster och tänkte att ja,ja, får väl göra som den säger.

Efter att vägen blivit smalare och smalare, ödsligare och ödsligare och slutligen gick över en knarrande bro fick GPS'n spader och uppmanade mig att "Om 200 meter, om möjligt gör en












u-sväng." Jaha, det var väl bara att gö
ra en u-sväng. Vägen såg verkligen osäker ut. Problem uppstod dock efter ytterligare 299 meter i motsatt riktning då maskin-jäveln ännu en gång uppmanade mig att göra en u-sväng. Skulle jag följa den skulle jag med andra ord ännu få göra u-svängar uppe i den öst-värmländska skogen.

Väl tillbaka till Uddeholm fick jag hjälp av lokalbefolkningen och kunde sen utan problem anlända Falun utan att åka fel nån mer gång.


Kvällen tillbringades med min son och hans kompisar.

Dag 2. 8 mil

Människan har satt folk på månen men kan fortfarande inte tillverka en luftmadrass som håller luften en hel natt!
Grabben åkte till skolan och jag var kvar en
stund men åkte ner till Falu centrum. Falun är onekligen ganska trevligt och har en fin stadskärna. När jag hade parkerat blev jag direkt tillfrågad om jag ville vara med i tv och svara på vad jag tyckte om kommunens försök till få sina invånare att köra mindre bil. Hjälpsam som man är tar man tillfället i akt och ställer naturligtvis upp.
Efter att jag hade käkat en pizza var det dags att åka mot Mora med sonen som sällskap.








I Rättvik stann
ade vi för att ta några kort på den brygga som finns där. En av Europas längsta ska det tydligen vara. Väl i Mora släppte jag av pojkvaskern vid busstationen och besökte sen T på hans nya jobb. Vi var bägge två ganska förkylda så kvällen tillbringades i soffan framför tvn och "The Island". Ja, just det ja. Jag var med på TV4 Dalarna!



















Dag 3. 13 mil

I går hade jag hört att det skulle vara marknad i Malung och därför tog jag omvägen förbi för att handla lite skräp. Väl där stod det klart att det var nästa helg istället. Tog en kebabrulle i fd.Nisskiosken. (Vad den heter nu har jag ingen aning om) och styrde sen kosan mot Rörbäcksnäs. Där träffade jag min lilla prinsessa som var på väg ut med hästarna tillsammans med moster. Ni som vill ut och rida kan kika in på Liasgårdens hemsida.
På kvällen käkade vi hemlagad pizza och såg på "Natt på museet".

Dag 4. 26 mil

Vaknade ganska tidigt men har gjort en sak av att aldrig gå upp före nio när jag är i Rörbäcksnäs så jag låg och läste en dryg timme. Min dotter hade varit uppe ännu tidigare och grejat med hästarna och bakat bröd på morgonen. Att få frukost med nybakat bröd är en lyx jag sällan har. Det var mycket gott! Efter liten tur med 4-hjuling och tittat närmare på Svantes senaste skapelse, en tacklingsmaskin för konferenser bar det iväg hemåt. Hälsade på hos B och vi tog en promenad i det gråa vädret innan vi satt och pratade en stund innan hemfärden.

Här hemma var det sig likt och det var väl tur eftersom jag inte har varit här sen senast. =)
Nu är det "Mord i sinnet" på 4:an och sen blir det bingen.

Hoppas ni har haft en bra helg!

5 kommentarer:

2maz sa...

Tack för besöket! Ser fram emot fler inom en snar framtid! ;)

Tommy sa...

Det lär det säkert bli!

Hans Svensson sa...

GPS betyder väl Global Positioning System, har jag för mig vilket i en ordagrann översättning till svenska blir Godtyckligt Positions System. Vilket förklarar en del...

Anonym sa...

Åh, jag såg dig på tv!! :-)
Och vad coolt att det finns män som kan åka vilse i rondeller också. Det är alltså inte bara jag som har lokalsinne Noll Koll Kokosboll ;-)

Tesa sa...

Läcker brygga!