söndag 17 augusti 2008

Tänk

Tänk om!
Tänk nytt!
Tänk rätt!

Det har varit tunt på de här sidorna ett tag nu. Som vanligt beror frånvaron på bristande inspiration. Skulle behöva några knep att få fram den och inte behöva vänta på att den ska behaga visa sig.

Har jag för höga krav på mig själv? Måste det vara så himla genomtänkt, roligt och finurligt? Räcker det med att beskriva lite av sin vardag och dela med sig av sina "vanliga" tankar? Jag gillar att leka med ord och tankar men när de uteblir blir jag lätt rastlös. Hur utlämnande kan man vara utan att förlora sin integritet? Ska innehållet vara mer personligt eller handla om saker i största allmänhet? Vilka är det egentligen som läser mina inlägg? Varför är ni här? För att vara snälla eller skriver jag nåt som tillför nåt?

Har fyllt sidan med diverse tester, utmaningar och annat för att få till någon slags förändring men det känns mer som konstgjord andning. Dags att börja tänka lite.

Många frågor men inte lika många svar.

Jag måste tänka om.
Vad är tanken bakom att skriva?
Vad var tanken från början?
Har jag ändrat mig under vägen?

Jag måste tänka nytt.
Ska bloggen ha en annan inriktning?
Är jag på rätt väg?

Jag måste tänka rätt.
Vad händer om jag utlämnar mig för allmänheten för mycket?
Vad händer om jag skriver om fel saker?

Och till sist...

Bryr jag mig tillräckligt?

Hur mycket tid och ork ska man lägga här? Skriver jag inget får jag en stressande känsla av att det förväntas av mig att skriva. Jag gillar verkligen inte stress men samtidigt kan rätt sorts stress vara en pådrivande kraft.

Ja, det är onekligen lite rörigt just nu.

Jag vill gärna veta hur ni ser på min blogg.
Ska jag fortsätta?
Tillför den nåt?
Skriver ni själva för er egen skull eller för andras?
Vad får ni ut av att skriva?

Innerst inne känner jag att jag vill fortsätta skriva men jag måste få tag i varför. Den frågan har jag ännu inte fått nåt svar på.

EDIT:
När jag läser det här efter publicerandet känns det som en enda stor längtan efter bekräftelse. Ja, kanske det är så, vad vet jag?

9 kommentarer:

Comvidare sa...

Jag började blogga för min egen skull, men i takt med att antalet "snifflare" ökade, desto mer ökade kraven. Men uppmärksamheten får man inte direkt i bloggen, utan mer i förbifarten. Ungefär som "just ja, jag läser dinn blogg och gillar den"

Jag läser din blogg för att jag vet vem du är och för att du skriver bra. Men jag har lärt mig att du inte uppdaterar den särskilt ofta och därför tittar jag inte in så ofta heller.

Men du måste inte blogga, kom ihåg det. Får du inte ut något av det så ska du lägga ner. Blogga enbart för bekräftelse blir fel. Då blir man så oerhört sårbar.

Skulle gärna se fler av dina bilder dock, om jag får önska ;)

Tommy sa...

Näe, bloggandet är inget måste men det är en sorts sätt att hålla kontakten med folk. De ser vad jag håller på med och kommer med kommentarer och så.

Ska försöka få fram lite mer bilder. =)

Jag läser för övrigt din blogg dagligen.

Hans Svensson sa...

Jag läser din blogg för att vara snäll, förstås. Faktum är att jag läser allas bloggar enbart för att vara snäll och för att locka folk till min egen blogg som är bäst av alla bloggar i hela Sverige.

Tester är inte konstgjord andning - det är tester. De flesta människor tycker det är kul med tester eftersom de vill veta om de är som alla andra. Jag själv tycker det är kul att få bekräftat att jag inte är riktigt normal, eftersom jag inte vill vara riktigt normal.

Vad du skriver om ska du inte fråga andra om. Bloggen är din dagbok, dina tankar. Inte frågar den som skriver dagbok andra om vad det ska stå i den? Till skillnad från vanliga dagböcker är bloggen offentlig och det är därför du frågar. Du vill veta vad du ska skriva för att folk läser det du skriver och för att du vill bli omtyckt. Det är ju som att gå över ån efter vatten för omtyckt är du ju redan.

Du behöver inte tänka om eller tänka nytt. Skriv ner det du tänker. Den som inte tycker det är intressant kan du vara utan. Skriv ärligt - det behöver inte innebära att du lämnar ut allt. Vissa saker du skriver kan skada dig. Att utelämna dem i bloggen är inte att ljuga. Skriv dem i en privat dagbok i stället.

Om jag skriver för egen eller andras skull? Jag skriver för min egen skull och för den som vill läsa, men jag utgår alltid från mig själv. Jag skriver inte för någon särskild, men jag blir glad om andra läser det jag skrivit.

Fortsätt skriva. Gör utskrifter av det och läs igenom - du lär dig mycket om dig själv genom att läsa det.

Varför måste du veta varför du skriver?

Anonym sa...

Hans har rätt! Varför måste du veta varför du skriver?
Var inte så pretentiös, käre kamrat. Du är intressant utan att behöva försöka vara det.

Jag läser din blogg, delvis för att döva mitt dåliga samvete över att jag inte engagerar mig så mycket i människor jag tycker om som jag borde. På det sättet kan jag åtminstone hålla mig lite ajour med vad som pågår i ditt liv.

Fast IRL är bättre....

Bea sa...

Jag läser din blogg för att du är en god vän, jag tycker om dig och bryr mig. Jag har ingen åsikt om vad du ska skriva, du skriver ur din vardag, dina tankar och funderingar, från hjärtat. Det tycker jag är själva andemeningen med att blogga, det är det som gör din blogg trevlg och intressant.

Håller med Liselott att det ändå är ett substitut för IRL, som ju alltid är trevligast! Lunch någon dag kanske? Eller afterwork?

Kramkram

Tommy sa...

Som jag skrev sist i inlägget så kanske det är en längtan efter bekräftelse.

Och som på ett kommando så har jag fått veta att jag är omtyckt, intressant och en god vän. Kan man få mer bekräftelse än detta? =)

Tack för att ni gillar att kika in, även om uppdateringarna inte har varit så många på sistone. Jag ska försöka bli mindre pretentiös och kanske mer personlig.

Det behöver inte va så jäkla roligt eller underfundigt hela tiden.

Tack mina vänner!

Gunilla sa...

Jag började skriva en fin kommentar här men insåg att det skulle passa bättre att göra ett inlägg om det hela på min egen blogg istället... =)

Anonym sa...

Varför måste det finnas förklaringar på allt, varför analysera sönder allt? Gör som när du fotar. Tänk inte sönder, Tommy, du missar så mycket brevid då, gå mera på känsla. Kram

Anonym sa...

Ja visst är det så att man vill ha bekräftelse som bloggare. Jag är ganska ny i bloggvärlden och inte skriver väl jag bara för att jag vill utan så klart att det är för att anndra ska tycka om det. Speciellt bra saker då :-)

Detta med integritet är svårt. Jag bestämde mig före jag startade min blogg hur jag ville ha det. JAg bestämde mig för att jag ville ha foto på mig själv men att jag inte vill utelämna familjen till hela cybervärlden, Men saker kan förändras och kanske är det så att bloggen förändras eftersom tiden går. Du säger själv att du innerst inne känner att du vill blogga, ja men då har du ju svaret. Så klart ska du då fortsätta att göra det.

Sen vad din blogg har för innehåll är helt upp till dig. Om du är orolig för att inte vara nog rolig eller göra bloggen som en lite skämt sida så tror jag på att det är bättre att du skriver som du vill och när du vill. För dom som inte din blogga fallaer i samken behöver ju inte läsa den.Kraven du har är bara du själv som ställer. Du har nog en liten blogg kris som sakterligen går över. ;.)