tisdag 29 april 2008

Tyst

Ja, det har onekligen varit ganska tyst ett tag nu. Antingen så är det för att jag har för mycket att göra och inte hinner skriva nåt eller så har inget hänt och det helt enkelt inte finns nåt att skriva om.

Sanningen ligger väl som vanligt nånstans mitt i mellan.

1 maj, som infaller om två dar, har jag varit företagare i en hel månad. En månad fylld av projekt, lathet, idéer, sol, känslor, stress, lösningar, villrådighet och allt annat som man periodvis kommer i kontakt med som just företagare. Det känns som att man är mer företagare än privatperson. Tankarna snurrar kring företaget dag som natt med små perioder av avslappning där annat kan komma in och rota till det. Dessa små stunder är nödvändiga för annars skulle det bara handla om mål, fakturor, investeringar, jobb osv.osv.

Och hur går det då?

Det har blivit en och annan timme ute i J-fors på SFW. Orderhantering, godsflaggor och riskanalys. Dessutom har det blivit ett och annat hus, som har legat på agendan. Fått några uppdrag åt en lokal mäklarfirma som vill ha lite snyggare bilder än de som de har lyckats prestera själva. Och det är väl där som jag har hamnat efter en månads arbete.

I morgon ska jag på en , ja, vi kan väl kalla det anställningsintervju. Ska prata lite med en VD på ett företag som behöver en semestervikarie under sommaren. Vi ska "känna in" varandra och se vad vi kan hamna i för läge. De ska expandera under närmsta året och de behöver folk i framtiden.

Frågan som känns aktuell nu är om jag ska ta ett vikarejobb under min starta-eget-bidrags-tid och hoppas på att det kan ge mig nånting inför framtiden eller hålla fast vid bidraget och satsa på det?


4 kommentarer:

Bea sa...

Alltså frågar du MEJ, så tycker jag att du ska ta vicket om det finns en chans att du kan knyta kontakter. Leder det inte till jobb, så har du i allafall utökat ditt nätverk - det betyder mycket! Dessutom är det långa dagar på sommaren, så du hinner både ock!

Tommy sa...

Jo, men det betyder att jag inte kan ha mina barn mer än 2 dar åt gången under sommarlovet. Robin flyttar till Falun till hösten och då lär jag inte se honom på väldigt länge.

Men kontaktnät är aldrig fel.

Tesa sa...

Men måste du ta det som ett vikariat då? Kan de inte bara anställa dig som frilans, för dem slutar ju summan på det samma, bara du som tar hand om det administrativa istället...och ev. rättigheter och dylikt kan ni ju komma överens om i förväg.
Så finns möjligheten istället att både få behålla bidraget, knyta kontakter och känna på allt som sådant.
Tiden som försvinner blir dock den samma...

Anonym sa...

Håller med Tesa och Bea. Ta jobbet, men istället för att vara anställt tar du det på ditt företag. Då får du ju både lön, bidrag, nya kontakter och tid att vidareutveckla din affärsidé.

Och du... käre makens äldste son bor i Falun. Ni kanske kan samåka dit nån gång?