söndag 27 januari 2008

Snart ny vecka

Söndag eftermiddag och det är snart ännu en ny vecka. Under en allt för lång tid så har jag har haft problem med mina ögon. De är svullna, irriterade och känns som om det vore grus i dem. Eftersom jag är allergisk i perioder (pollen, pälsdjur m.m.) så vet jag hur det känns om det är en allergisk reaktion och så känns det inte nu.

"Du får väl gå till en doktor!"

Näe, det ska mycket till innan jag går till vårdcentralen. Gillar inte tanken på att betala en massa pengar och sen först behöva sitta i väntrummet med folk som är betydligt sjukare än jag och sen sitta i ett litet undersökningrum oc
h stirra in i väggen under en timme för att till slut få träffa en sköterska som säger "Du behöver vila lite. ".

I stället för det här så kommer jag att testa mig själv för att se om det blir någon förändring.

Min egen diagnos när det gäller symptomen är att jag sitter för mycket framför datorn och att ögonen blir irriterade pga. av detta. Därför påbörjas i morgon måndag en vecka där jag kommer att skära ner på min tid framför datorn till det absolut nödvändigaste. I mitt dagliga arbete hamnar jag ändå framför skärmen och det får räcka. Försöket börjar alltså på måndag och håller på tom. fredag. Kanske jag tom. tar helgen men det återstår att se, på lördag går mina första auktioner (på väldigt länge) ut på
Tradera och jag tänkte lägga upp mer ner de har slutat.

Vad ska jag då hitta på under alla dessa timmar som jag kommer att ha tillgodo? Har precis börjat läsa en spännande historiebok, "Härskarplanen" och det finns några fotoprojekt som jag ännu inte har genomfört. Städa behövs och det finns det tid över till nu. (Som om det vore tidsbrist som gör att jag inte har städat, yeah right.)

Vad har ni, mina besökare, för idéer om vad jag ska hitta på under veckan?

Ha det gött!

3 kommentarer:

Tesa sa...

Jag hade samma problem nu när förkylningen var på väg bort. "Nåt" gick upp i ögonen, de blev väldigt svullna i nästan en hel vecka. Konstaterade att det var en kombination mellan för lite sömn, för mycket dator och för mycket ansträngning överhuvudtaget helt enkelt. Ögonen reagerade snabbare än kroppen.

Förslagsvis försöker du sova lite mer, jämnare kanske? Och lite promenad, frisk luft - fast inte i blåst, och sen lite lagom av allt annat. Undvik tv, dator och för långvarigt läsande, max ett par timmar om dan.
Städa, shoppa, fika är bra tror jag.

2maz sa...

Tony Robbins i MP3-spelaren och en promenad på en dryg timme varje dag kommer att göra underverk!

Hans Svensson sa...

Böcker är ansträngande för ögonen. Skaffa dem som talböcker i stället. Golf är nyttigt för ögonen. Jag har tio i power nu - vågar du komma hit?