tisdag 6 november 2007

Ansökningar

Som den minnesstarke och återkommande läsaren redan vet så börjar min utbildning närma sig sitt slut. Under snart 16 månader av mitt liv har jag tillbringat tillsammans med produktionsteknik, 5S, kanban, projektledning, intern logistik, produktionslönsamhet, kaizen, kvalitet, lean-production, itchikawa, muda, m.m. För de nytillkomna så vet ni detta vid det här laget.

Går man en utbildning har man förhoppningsvis gjort det med ett mål i sikte. Kan tex. vara att läsa vidare eller att växla riktning på sin yrkesverksamma bana. I vuxen ålder är det oftast det senare som gäller. Antingen växlar man helt bana eller så går man vidare på samma bana men högre / längre / bredare.

I mitt fall är målet att helt byta riktning från handeln, där jag har befunnit mig i över 20 år, till industrin. Där av tanken att läsa just produktionsteknik.

Nu när det hela onekligen drar sig mot slutet börjar det egentliga arbetet.
Arbetsansökningarna ska in!
Man ska inte bara skriva ihop en CV utan ett personligt brev ska totas ihop till varje ansökning. Kommer ihåg att i tidernas begynnelse hade jag en pärm där gamla ansökningssvar sparades.

"Tack för visat intresse men platsen har tillträtts av annan sökande."

Frågan är varför de sparades överhuvudtaget? Ett slags Hall-of-Fame av negativ energi. Skulle man nångång känna att ett jobb var på gång var det bara att titta i pärmen och inse att det går åt helvete ändå. Skulle man mot förmodan få ett jobb var det bara att vänta på uppsägningen.

Den pärmen är slängd sen länge. Men den var med i många år.

Nå, åter till nutid. Ansökning nummer två gick precis iväg. Den första skickades förra veckan till Volvo i Arvika som sökte materialplanerare och tvåan gick till LEAX i Falun som ville ha en produktionstekniker.

Va falls?

Falun?

Ja det ter sig kanske inte helt logiskt vid en första anblick men saken är det att min son troligen kommer att söka till NTI-Gymnasiet där till hösten. För mig spelar inte platsen så stor roll bara jobbet är tillfredställande. Så varför inte? Falun, Karlstad, Örebro? Sak samma egentligen.

Det går åt helvete ändå......

;o)

18 kommentarer:

Tesa sa...

Ansökningar ja. De är ett riktigt litet spektakel. Men in måste de, så är det ju bara, man får blotta sig och le le le! Sen hoppas man kunna fortsätta le när man väl fått jobbet. Och se till att förhandla bra. Det går idag trots allt.

Vart man hamnar...ja, det har ju lite betydelse faktiskt. Om man trivs eller inte. Och det är inte alltid lätt att återvända tyvärr...

Tesa sa...

förresten! Det går inte åt helvete...det blir värre än så! ;)

Good luck!

Hans Svensson sa...

Njahaja... Falun... nä, ser du, det går inte för sig... för då har jag inte möjlighet att dänga dig i golfspel på X-boxen.

Håller tummarna för att det går riktigt åt helvete med det jobbet och att du får jobb på WheelLoaders i Arvika i stället.

Det är min sanna åsikt.

Bevingade ordspråk att tänka på i det här skedet av ditt liv:

"Ljuset i slutet av tunneln kan vara ett tåg" och "Öppnas en dörr så stängs en annan".

Hälsningar Hans, vars syfte med livet sedan i onsdags kväll är att vara en glädje- och partydödare.

Hans Svensson sa...

Ja just det ja... "Det finns inte något gott som inte har något ont med sig".

Bea sa...

Mäh! Falun är bra ju. Och bonda med söner ännu bättre! Arvika kan du båda ha och mista!!! Ligger garanterat kvar i allafall!

Ingen helvetesgåing här inte!!!

Hans Svensson sa...

Lyssna inte på Bea. Falun är inte bra. Jag var där i somras och dagen efter brann halva Falun ner. Vad jag vet finns det en hoppbacke och ett vandrarhem, sen är det väl inte så långt till Sundborn, men...

Arvika har ju allt. Trevliga människor, Arvikamârten, festivalen, närhet till allt, Fågelmannen... eh... Kockikiosken... hmmm... Gammelvala och... öh... äh, jag återkommer...

Tesa sa...

Hans har rätt, Arvika är jättebra. Undvik Uddevalla bara. Förutom mig så finns det inte mycket i Uddevalla som är bra och du behöver inte komma hit bara för min skull! ;) (aaah. Skönt att vara självgod!)

Hans Svensson sa...

Håller med om Uddevalla. Uddevalla består av en motorväg, ett sjukhus, en bro och ett fult centrum.

Tesa är dock bra och jag har hört mig lite för på stan här i Arvika och omkring 84% ville ha hit henne, medan 16% faktiskt kunde tänka sig att flytta till Uddevalla för hennes skull. Själv har jag ungefär likadana siffror - 84% vill att jag flyttar härifrån medan 16% kan tänka sig att själva flytta för att slippa se mig.

Tesa sa...

Ha ha ha! Den var ju bra! :)

Bea sa...

Stackars Uddevalla, kan inte vara lätt. Och Hans - vad har folk emot dig egentligen?

Näe hörrni. Vi ska stötta Tommy nu när han ska göra karriär! Skicka positiva tankar! Säger bara: Kocki och Fågelmannen - huvva! Snart säger ni väl att hans framtid finns i en skitig liten bokhandel i nämnda lilla håla...

Anonym sa...

Det är väl inget fel med bokhandlar(e)?

Hans Svensson sa...

Bea: jag vet inte vad folk har emot mig... (luktar under armarna, men nej, det kan inte vara det...)

Jo, man ska vara positiv. Det är bara det att jag skulle få väldigt långt till en bra kompis om han skulle bestämma sig för att bli dalmas. Så... hoppas det skiter sig med Falun, Tommy! :)

Pär: jo, bokhandlare är ett konstigt släkte och jag går gärna långa omvägar om jag ser någon komma mot mig på stan. Undantag: Tommy.

Anonym sa...

Har absolut INGENTING emot bokhandlar(e) i allmänhet utan bara en i synnerhet...

Hans: Förstår ditt dilemma, men ibland får man vara självuppoffrande för sina vänners skull. Har jag hört!

Pär: Personligen har jag dålig erfarenhet av Arvikas Bokhandlare. Men nu är ju Tommy inte bokhandlare, utan logistiker (eller vad det nu kan heta!).

Hilsen Bea

Anonym sa...

Lyssna inte på dem som har fel, Tommy! Klart att det inte går åt helvete! Klart att det går bra. Om du vill det.

Och när det går bra spelar det väl mindre roll om det är i Falun eller i Arvika. Huvudsaken är ju att det går bra.

Trust me, det lönar sig att våga.

Tommy sa...

Det är ju så det är.
Spelar ingen roll vart man är.
Går det bra så går det bra ändå.
Därför så hade den senaste ansökan destination Norge.
Vidga dina vyer eller ditt inre.

Anonym sa...

Härligt! Go, Tommy, go!

Tommy sa...

Go, go Tommy go, go!
Go, Tommy, go, go, go!
Tommy B.Good...

Anonym sa...

Yeah!