måndag 13 augusti 2007

DOM


En av mina stöttestenar i livet är att ibland leka ordpolis.
För att s
tjäla 2maz kommande bloggning så kommer språket allt mer att bli en klassfråga. Han kommer säkert att vidarutveckla det där till absurdum så jag släpper ämnet och leker polis ett tag.

Under mitt liv på nätet bland diverse forum så har det dykt upp ett fenomen som jag blir allmänt irriterad på. Visst, jag brukar säga att "Lägg inte ner energi på sånt du ändå inte kan förändra." men i det här fallet kan jag inte låta bli. Droppen har fått koppen att rinna över. När droppen kom vet jag inte men nu är det helt enkelt för mycket.

I skolan lär man sig (i alla fall på min stenålderstid) att dom är talspråk och att det skrivet heter de eller dem. I sin iver att försöka skriva korrekt använder fler och fler ordet dem i direkt "översättning" av talspråket dom.

Nu är ju så inte fallet.

"Jag ser dom."
"Jag ser dem."

Helt korrekt.

"Dom kom hit i går kväll."
"Dem kom hit i går kväll."
NÄ!
"DE kom hit i går kväll." är rätt skrivet.

Det kan väl inte vara så svårt att förstå?
Nu kan jag i ärlighetens namn inte de svenska språkreglerna men de och dem kan jag banne mig se skillnaden på.
Kan ni inte göra skillnad på de och dem så använd DOM!

Nu lägger jag av mig min polismössa och återgår till att vara den trevlige, snälle och som alltid ödmjuke kille jag är.

Live long and prosper!


9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan inget annat göra än att hålla med dig till fullo! Tycker själv att alla dessa språkfel gör texten osmidig att läsa, eftersom man förutsätter att det ska vara på ett visst sätt (dvs. så som man lärde sig i skolan)...

Anonym sa...

Och när jag ändå håller på att spy galla: för att inte tala om alla dessa särskrivningar överallt!

Så, nu har jag fått ur mig det och kan återgå till mitt lugna, timida jag... =)

Tesa sa...

Samma här. Har inga problem med att särskilja på vare sig det ena eller det andra i svenskan. Fast ibland kan det bli eett och annat syftningsfel däremot. ;)

Men, jag vill ändå inte döma ut människor totalt för att de misslyckas (fast idag är det mycket slarv också), det finns de som helt enkelt inte har lätt för svenska och det finns de som inte klarar matematik. Jag tillhör det senare.

2maz sa...

Hahaha... you bastard! Sno min kommande bloggning?! Fy skäms! :)

Men "koppen"? Är du sponsrad av Löfbergs Lila eller? Det är bägaren som rinner över Tommy, bägaren. Get a grip för helsike. ;)

Tommy sa...

Vaddå sno??
Det var ju bara en spoiler för din kommande bloggning!
Jag bjuder på den, sa jag att jag även var generös?

Anonym sa...

Mig håller med du. Dem som skriver dem i stället för de är dumma, det är dom. Eller kanske är dem inte de? Dem kanske bara er dysleptiska eller vad det heter. Som kungen. Han säger man inte du till, det vet alla, men säger man er till kungen och drottningen? Eller ersas?

/Hans - vilse i språkvärlden

Gunilla sa...

Jag bara undrar om du lånar ut polismössan om jag kommer in på skolan...

Tommy sa...

Gunilla: Jajemensan!

Gunilla sa...

Jag tänkte fråga om du hade en batong att låna ut också, men insåg att det kunde misstolkas.. så jag låter bli.. =)