måndag 14 maj 2007

Regniga söndagar

Då mina barn bor långt ifrån mig blir det ett antal timmar som spenderas i bilen. Dessa resor hör efter 12 års barnfrånvaro mer eller mindre till vardagen.
Oavsett om det ska hämtas halvvägs eller blir en hel helg i Dalarna följer kameran alltid med som min följeslagare. Man kan missa nåt på vägen.
Fredagskvällar eller tidiga lördagar spenderas då i bilen och oftast med en tid att passa. Det ska hämtas barn eller så åker jag hela vägen upp och hälsar på.

När man sitter i bilen och kör en sträcka som man har kört x antal gånger tidigare börjar man mer och mer få syn på saker som man inte har sett tidigare.
Dessa saker har en förmåga att alltid dyka upp vid upp / hämtningsresan.
Dvs. då tiden är ett inslag i sammanhanget. Den räcker med andra ord inte till för att utnyttjas till kamera-fokuserade bravader.
Tanken som gång på gång slår mig är:

"Jag tar det på söndag, när jag har mer tid."

Under dessa 12 år som resandet har pågått, sommar som vinter, är det i undantagsfall bättre väder på ner/lämningsresan som upp/hämtningsresan.

Alla dessa vykorts-liknande vyer och scenerier som öppnar sig på fredag/lördag som Döda Havet gjorde för Moses.
De är på söndagen totalt försvunna i dimma, hagel, drivis och spöregn.

Frågan är alltså som följer:

Varför är vädret alltid sämre på söndagarna?

Jobbar man skiner solen och är man ledig kan man slå sig den på att det regnar.
Är det bara den gamle skojaren Murphy som har ett ord med i laget om livets jäkligheter eller ligger det nåt större bakom?

Alla påståenden om konspirationer och andra sanningar emottages med all hjärtlighet.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Dagen i sig har nog ingen betydelse. I det fallet tror jag mer på Murphy. Men jag tycker det är ett (nästintill) vetenskapligt bevisat faktum att det alltid är sämre väder om man skjuter på något som är beroende av vädret... Seize the day är alltså vad som gäller!

Det är nog därför jag hellre håller mig inomhus - då vet man vad man får!

Anonym sa...

Jamen usch visst är det väl så!
Jag säger alltid i förväg att jag jobbar på lördagen, för på söndagen vill jag ha fritt...trött som jag oftast är och så gärna som jag helst vill vila innan nya veckan. Och du har rätt...visst är det dåligt väder då, när man har tid att gå ut och göra nåt. Jag tror jag ska tänka om. Jobba söndag, ledig lördag.