onsdag 23 maj 2007

Pengar

Sitter här och räknar igenom mina fakturor inför CSN-bidraget (ca.8900 kr) som kommer på fredag.
När allt är betalt blir det 2000 kr kvar till mat, nöjen, förbrukningsvaror m.m.
Nu är det här ungefär som en snitt-månad ser ut. Ibland är det mer över (inte ofta) och ibland går det back på lö(å)ningsdagen. (oftare än hälsosamt).
Problemet den här gången är att det är lite för länge kvar innan NÄSTA lån kommer.
Nästa utbetalning kommer nämligen i mitten av augusti.
Hade man haft möjlighet till sommarjobb hade man kanske klarat sig men som det ser ut nu blir det inget sådant.

Nu behöver jag alltså råd om hur jag ska klara sommaren så billigt som möjligt.
Vart kan man roa sig och barnen för minsta möjliga peng?
Vilka resmål är billiga?
Vad kan man hitta på för noll och ingenting?

Kom med idéer!

9 kommentarer:

Anonym sa...

EuroDisney? Island? Detta är resmål som jag tycker verkar intressanta. Man kan också åka till Liseberg och skaffa åkband som gäller för två dagar. Något annat som verkar trevligt är valsafari uppe vid Nordkap.

Ojdå... jaha... nu ser jag... det var billiga saker du efterlyste. Hmmm... du har ju äventyrslandet i Jössefors (de gamla husruinerna)... McDonalds... gungorna i stadsparken... minigolf på Ingestrand... bara fantasin sätter gränser. Jag kan anordna picknick i min trädgård till ett bra pris.

Tommy sa...

Du verkar vara ett ymnighetshorn av bra idéer. Funderar på att tälta på Sågudden och se på duvorna i Stadsparken under en helg.
Barnen blir säkert jätteimponerade.

Anonym sa...

Vad är det för åldrar?

Jag har alltid idéer...
Under v 29, 30 och 31 så kan du få låna min etta i U-a gratis (till skillnad mot att betala för att vara i Hans trädgård!) nån dag eller två, såvida ni inte är allergiska mot katthår vill säga. Lysekil, havets hus, ligger ganska nära för bad och promenad, Nordens Ark likaså. Fiket Snäckan ligger nere vid Gustavsbergsbaden och vill man så betalar man en 20:a och åker båt dit ut.
Bara tur & returresor, ett och annat inträde om ni väljer sånt, samt lite mat och extrasäng som kostar alltså. Tv finns ej kanske jag bör tillägga.
I juli är det Fjordfestivalen (tivoli, glass, öl, musik etc), eller så tajmar du resan i samband med Fallens dagar i Trollhättan, som inte heller ligger långt bort. Att se fallen är trots allt gratis.

Bada funkar alltid. När man inte badar bygger man sin egen drake och flyger den. Besök en bondgård, gärna med massa höns och keliga får.

Känner du nån som har hästar så tigg dig till att ungarna får rida och jag lovar att de kommer att älska om DU gör det - i värsta fall kan du ta dem till Torsby, har en kompis som har en lunkande fjording och hon tar tacksamt emot fotografier på cd på sina hästar om du nu känner dig tvungen att betala. Passa folks hundar för en billig peng så är både du och barn sysselsatta och du får råd till lite glass (välj snälla och små vovvar, annars kan det bli jobbigt).

För den som tycker det är kul att spela dataspel så försöker P ordna en nätverksspelkväll (mest bilspel och dyl), han fixar även en del datorer så klart och det kommer att finnas iaf ett barn i 7årsåldern med den kvällen. Övriga dricker öl, skrålar etc. Kolla med honom! Han har soffa att sova på!
Han har förövrigt en 6åring som säkert vill hitta på nåt i sommar, slå er ihop, Hans också, och åk till badlandet i Sunne så blir det billigare (om ni går in som jättefamilj vill säga!).

Du är i ett superläge att utnyttja vänner nu vet du! :)

Anonym sa...

Åh! Jag kom ju på mer!
Du behövde minska magmåttet, var det inte så?
Vi behöver alltid hjälp med höbärgningen efter midsommar typ, ta med ungarna, släpa lite höbalar så sätter vi syrran på att köra traktor med dem! De får ju såklart styra!
Pizza, eller grill, skitiga kläder, skratt och svett brukar erbjudas den som hjälper till! Häst finns, inte för ridning men för att matas och klappa.
Hundar av alla kategorier från jättesnäll hyperleksjuk till mindre barnkär men mutbar finns också!

Anonym sa...

Nu måste jag förstås bräcka Tesa: under en vecka i slutet av juli eller början på augusti så kan du låna mitt hus i cirka 7 dagar och få betalt för det - bara tio kronor om dagen förvisso och då krävs att du vattnar mina blommor, men ändå...

Fri tillgång till ett rum för vattenlekar (duschen) och så har jag den läskiga källaren där man kan hitta spindlar som är både stora, svarta och snabba.

Ni kan också låtsas att ni är på en öde ö, eftersom det inte finns någon mat i kylen. Lev på smultron i trädgården. Jag kan också tänka mig att gräva ner en ölburk någonstans och så får du en karta och lite ledtrådar som du måste lösa för att hitta den.

Det finns en relaxavdelning med en av dig uppburen fåtölj på övervåningen. Internet finns naturligtvis.

Sist men inte minst - jag har en TV. En stor en...

Anonym sa...

Ok...jag bräcker det med...och bidrar med ÄNNU fler idéer! :)
Internet finns hos mig med, en dator att se på film på likaså. Mat kan jag lämna lite i kylen (alltså, jag menar allvar nu! Det är inte bara skämt allt!), i värsta fall kan vi ordna så att du kommer ned till U-a i samband med ett samåk med mig och P. Eller när Hans ändå ska ned och hälsa på i kanten här. Det löser sig.

Ytterligare nöjen som är ganska billiga oftast är utställningar, av foton, bilar, motorcyklar. Ta vara på cruisingtillfällen då det finns gott om folk i farten, du får fototillfällen, barnen får säga åh och ah. Gammelvala är en till och en tur på Arvikafestivalen bjuder på en massa festliga typer utanför stängslet också.
Sen kan man åka till Finngårdarna, basta vid nån polares sjö (ah vad fan, vi hittar en isåfall!).
Jag har dessutom två tidiga tonårsbröder som gladeligen håller liv i ungar, om nu inte P's lilla och Hans illbatting räcker till.

Anonym sa...

Fiska kan man göra också...

Tesa sa...

Ok, här kommer den sista (och den här klår inte ens du Hans! ;) ). Här tager man vad man haver. Och du skulle ju få låna Hans hus i sommar så...location all set! :D
http://haha.nu/index.php?s=goldberg

Tommy sa...

Ni är då för goa!

Jag kan nog ta tillvara några av idéerna. Återkommer om detta.

Puss på er!