onsdag 21 mars 2007

Tredje

Hur tråkigt nånting är beror ofta på vad man jämför med.
Att betala räkningar är ju inte direkt himlastormande men nu när jag ska skriva en uppsats så är fakturorna faktiskt lite aptitretande.
Jag gillar inte att gå till tandläkaren men i jämförelse med gastroskopi så skulle jag kunna göra det varje dag!

Men hur är det med känslor?
Ändras de när man jämför med nåt annat?
Att vara ledsen för flera saker samtidigt funkar men kan man vara lika kär i två samtidigt?
Är hata lättare än älska?
Är positiva känslor svårare att dela medan negativa är lätta att sprida ut?

Jag har inget svar på det här men jag undrar.


6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tar på mig oket att avslöja den universella sanningen gällande våra mänskliga känslor:

Det är naturligtvis mycket lättare att älska än att hata, men den mänskliga rädslan att visa sig sårbar har gett oss en sjuk värld där man hellre hatar någon än älskar dem, eftersom risken att bli (be)sviken reduceras markant. Jag menar, kolla bara på alla som hellre ser att det går dåligt för alla andra än bra för sig själva, just för att det tidigare alternativet inte innebär några risker att misslyckas. Behöver du ett praktiskt exempel? Plocka valfri kommunal tjänsteman till att börja med.

Sen kan man omöjligt vara "lika" när det gäller känslor, eftersom varje känsla är individuell. Visst, man kan vara ledsen, förbannad eller förälskad när det gäller flera personer/saker/situationer, men aldrig lika mycket. I alla fall inte samtidigt. Och definitivt inte utan att vara tungt medicinerad.

Varför vi delar med oss av mer negativa känslor än positiva är den enklaste ekvationen av dem alla. Det beror helt enkelt på att de negativa känslorna är i så övermäktig majoritet (ungefär som idioterna i den amerikanska kongressen)och att vi får kämpa järnet för att över huvud taget hitta lite positiva vibbar att strö omkring oss.

Men jag är i full gång med mitt korståg för att sprida kärlek och positiva vibbar över världen, så säg till om du vill hänga på! Jag håller som bäst på i Härnösand, och det går över förväntan. ;)

Om du inte sett "Pay it forward" så gör det NU! Har du sett den, så se den igen, NU. Och om du efter att ha sett den fortfarande inte fattar läget... ja då är nog det dessvärre kört för dig, eller så är du redan kommunal tjänsteman.

Anonym sa...

Jag har - som alltid - svar på ALLT. När det gäller att hata och älska så är det svårare att hata. För att hata måste man ha råkat ut för något som gjort hjärtat och sinnet svart. Sinnet blir tyngre att bära, det sotar igen många stunder som normalt skulle vara lyckliga. Att älska ger i stället - precis som Red Bull - kroppen (och sinnet) vingar. Allt blir lättare att bära. Det svarta blir inte lika svart.

Att betala räkningar är fan inte kul alls. Jag ska ut med nästan 15000 denna månaden. Sug på den du! :)

Anonym sa...

Förresten Hallå???? 2maz??? Jag är kommunal tjänsteman och min mission är att sprida kärlek över jorden (nåja, Arvika). Vägen till kärlek och upplysning stavas B, Y, R, Å, K, R, A, T, I. Jodå, så är det.

Låt oss alla gemensamt sjunga psalmen "Var god använd formulär 3A".

Tommy sa...

Såja, vänner. Ni kan dela på den ärofyllda välgärningen att sprida lite kärlek till vår trista och elaka omgivning.
Själv så tänkte jag sprida oro, ironi och lättare formen av böldpest.
Sådana äro livets olika budskap.
En del kan och vill medans andra varken vill eller kan åka kana.
Som jag redan har skrivit i andra media, på detta hav av information och ödeläggelse som vissa kallar internet och andra kallar det där, så kan även gud ha fel. Bara se på zebran.
Nu hyser jag personligen inget agg mot zebror som säkert kan vara både trevliga och timida men som alltid är det tanke som räknas.

Anonym sa...

Jag såg just ett avsnitt av Doktor House på TV. Jag är helt övertygad om att doktor House kan bota dig. Vid en första diagnos verkar det kanske vara den lindrigare formen av böldpest du lider av. I slutänden kommer doktor House antagligen fram till att det i stället visar sig vara den svårare formen av superkondri - ett ovanligt tillstånd där man trots överväldigande medicinska bevis ändå anser sig vara helt frisk. Man kan ändå vid exempelvis ett svårartat astmaanfall lyckas väsa fram att "det var väldigt vad luften känns hög och klar idag" varefter man dör - vackert blå i ansiktet men lycklig i övertygelsen av att man är frisk som en nötkärna.

Anonym sa...

Känslor ändras när man jämför med något annat.
Man kan vara lika kär i två samtidigt, men på olika sätt eller av olika anledningar.
Det är lättare att älska än att hata.
Negativa känslor är lättare att dela ut, speciellt om de handlar om någon annan, eller nåt man inte gillar. Positiva känslor är dock lättare att dela med sig av när det gäller en själv, något bra som hänt en t ex.
Det är konstigt...