onsdag 28 december 2011

Att-läsa-listan

Under senaste halvåret har läsandet tyvärr sjunkit och högen med böcker som jag vill läsa har bara ökat. Mina inköp har dock inte minskat i takt med det minskade läsandet och följden blir ju då naturligtvis att högen växer och nu verkar den nästa kännas oroväckande hög.

Att läsandet har minskat beror till stor del på att jag har flyttat och bytt stad samt även bytt arbetsplats och när så kvällen kommer, som är min läsningsperiod, har kudden känts allt för välkomnade. Det som förut var en halvtimmes läsning är nu ett kort samtal med sambon för att summ
era dagen och sen ett go'natt och snarkningarna från min sida har börjat innan man har hunnit säga flaskhals.

Vad är det då för böcker som jag vill läsa men inte "hinner" med? Ja, det är allt från vanliga deckare till personlig utveckling och faktaböcker om framför allt e-handel.


Tänkte här lägga upp en lista (utan inbördes rankning) på de böcker som jag just nu vill läsa:

"Sagor från verkligheten" - Tore Friskopps

"Bad Boy" - Peter Robinson
"Paradisets fångar" - Arto Paasilinna
"Vinterstaden" - Arnaldur Indridason
"Simplify your life" - Werner Kustenmacher
"Blindheten" - Jose Saramago
"Dödssynden" - Jan Mårtensson
"Isens gåta" - Raymond Khoury
"3 sekunder" - Rosenlund & Hellström
"Blink - Den inuitiva intelligensen" - Malcom Gladwell
"Hypnotisören" - Lars Kepler
!Varning!" - Neil Strauss
"Vägar till visdom" - Stefan Einhorn
"Livet är inte så dumt om man beaktar alternativet" - Nisse Simonson
"Vinnare i din egen tävling" - Emma Pihl
"Hemligheten" - Rhonda Byrne

Tror det ska vara några till men det här är ju trots allt en del att gå igenom.

Jo, jag har ju precis beställt nåra böcker på Bokbörsen...

"Effektiv träning" - Ove Rytter
"369 tips för din ehandel" - Redaktionen

och från Adlibris:

"Electronic Commerce 2012"
Den sista visserligen studielitteratur men ändå.

Och så håller det på.

Har du någon "Att-läsa-lista/hög"??


3 kommentarer:

Tessa sa...

Oh ja, den ligger på Adlibris och sen har jag en hel jättehög här hemma som bara väntar och den innehåller allt möjligt som 4-timmars arbetsdag, Steve Jobs, What the dog saw, Lycka!, Flow, Män som hatar kvinnor, 1Q84, How we decide osv osv...

Blink har jag läst, mycket bra. Och den tändande gnistan också!

Tommy sa...

Jag rekommenderar "4-timmars arbetsdag", även om den kan vara lite väl amerikaniserad och "utspejsad".

"Män som hatar kvinnor" och uppföljarna är också riktigt bra.

om du nu har läst både Blink och Gnistan så måste du även läsa "Framgångsfaktorerna" av Samme man. Malcom Gladwell. Den är helt suverän.

Leela sa...

Ja, du vännen. Du vet nog om att min lista är minst lika lång som din, om inte längre...
Böckerna finns nu utspridda i lägenheten, men en vacker dag så ska jag läsa: Mord med sjöutsikt, 100-åringen som klev ut genom fönstret..., En ny jord, Om gud, Omfamna ditt inre, alla böckerna om Damernas detetivbyrå och många flera som jag inte ens kommer ihåg namnet på.

Vi får väl helt enkel gå och lägga oss lite tidigare på kvällarna och läsa lite, nu medan årstiden bjuder mörker och ett lugnare tempo.

Kul att se dig här igen!
<3