onsdag 23 juli 2008

Covers

Det finns covers och så finns det covers.

Efter en säsong på Tandådalens Värdshus (och ytterligare två på samma skidanläggning) har jag genomlidit ett stort antal afterski. Vad som kännetecknar afterski, bortsett från öl, immiga fönster, hala pjäxor och i bästa fall en något sånär nykter samling svettiga människor, är att det spelas covers.

Har man tur eller har varit med förr och planerar sina besök på skidanläggningarna kommer man att möta ett band som har spelat ihop några år och kan sina låtar (i varje fall vilken ordning de ska spelas) och om man har en överjäklig tur tom. kan spela de ömkliga ursäkter till instrument de har harvat runt med i x antal år. Betalningen sker oftast i övernattning i 4-manna garderober, gratis öl och om arrangören har tur, liftkort som oftast inte används eftersom de förut nämnda ölen konsumeras i allt för stor utsträckning.

Som oftast, om man inte är den turlige eller har haft vanan att besöka afterski tidigare, hamnar man på en lågsäsongsvecka i mitten av november. Billigt (näe, billigt är det inte längre men inte lika dyrt kan jag sträcka mig till) boende, hutlöst dyra liftkort i förhållande till vilka backar som har öppnat och så slutligen en sorlig skepnad längst in i ett hörn, på den lokala utskänkningsstället; som i bästa fall kan kallas trubadur. Denne man, det är till 99.99% chans att det är en man, tragglar igenom låtar som "Honkytonk Women", "Hotel California" och "House of the Rising Sun". Han skålar avmätt mot de få stackare som glider runt i den blöta sörja som uppstår när blöt snö blir ännu blötare och har ett mellansnack mellan låtarna i stil med "Trist väder vi har i helgen", "Kul att ni ville lyssna" (Vad skulle man annars göra när regnet vräker ner utanför) och "Här kommer en gammal goding".

För att återgå från det här stickspåret om afterski och komma tillbaka till ämnet covers vill jag ge er några exempel på hur en bra covers kan låta.

Först ut är Alien Ant Farm och "Smooth Criminal" och nedanför kommer The White Stripes med "Jolene"






Ge mig era exempel på BRA covers!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Pet Shop Boys version av Always on my mind är grym, tycker jag. Sen kommer jag även att tänka på Depeche Modes version av Route 66, den är bra.

En lite mer okänd låt/cover är Say hello, wave goodbye. Originalet gjordes av Soft Cell, men David Gray gjorde en bra version av den på albumet White Ladder.

Och så kan jag inte låta bli att nämna Anna Ternheim med Shoreline som blev en helt annan låt när hon gjorde den.

...

Kommer på att jag dansade ganska vilt till nån discocover på Sommartider i lördags, men mitt omdöme var inte det bästa just då... =)

Tommy sa...

Anna Ternheims "Shoreline" är ju sååå bra! Pet Shop Boys och Depeche Modes covers har jag inte hört orginalen men deras versioner är bra.

Semester eller jobbar?

Anonym sa...

Andra semesterdagen! =)

Anonym sa...

Kolla in Robbie Williams när han sjunger Frankieboy´s "My way"...inte illa...å snygg är han oxå :D

Anonym sa...

Kom på en till:
Whitney Houston - I will always love you...jooo, jag vet att det är typisk tonårsvarning på den men ändå.... :)

Tommy sa...

Visste inte att Whitneys "I will always love you" var en cover. Den tyckte jag var kanonbra och ska jag vara ärlig så är den nog det fortfarande. =)

Anonym sa...

Dolly Parton sjöng den...I will always love you alltså :)

Tommy sa...

Och det erkänner du högt att du vet? =)