onsdag 26 december 2007

En jul någonstans i verkligheten.

.
Så har då julen nästan tagit farväl och den vita julen som stod för dörren försvann i ett nafs under ett regnoväder som drog fram, natten innan julafton. Nu är vi åter i verkligheten och det är +6 grader och duggregn.

Dan före doppardagen.
Mina barn skulle fira julen i Arvika i år och det gör att julen kändes mer, ja, mer julig. Väl nedkomna till storstan (!) Arvika besökte vi H och M för att ha en trevlig uppesittarkväll. Julmat inmundigades. klappar öppnades i förtid, tv-spel spelades och mandariner åts. Aldrig har M varit så tyst och utan svordommar, trots att jag hade förvarnat barnen om just dessa kraftuttryck. Tror de blev lite besvikna faktiskt. =) Kvällen avslutades he
mma framför tvn och vi slocknade runt elvadraget.

Julafton.
Blev frukost vid tio och tempot var inte allt för högt. For hem till mina föräldrar för att käka mat och vila fram till Kalle som pliktskyldigt skulle ses. Börjar tröttna på ankköret men det är nåt som ska göras och timmen går trots allt ganska fort. Vid halv fyra så var det dags för dagens höjdpunkt nämligen paketutdelningen. Som vanligt var det barnen som ville vara utdelare och det får de så gärna göra. Verkar som att de blev nöjda med sina klappar. Själv så fick jag choklad (högoddsare), pengar och en gjutjärnsgryta. Nu finns möjligheten att fixa nåt mer kulinariskt än makaroner och ugnstekt falukorv. Den här kvällen såg vi Stardust (inga kända skådisar vad jag märkte) och den var en klart sevärd familjefilm. Lite fantasy, lite humor, lite romantik och lite action och passar alla i familjen.

Juldagen
Sover längre för var dag och nu gick vi upp vid tiotiden. Även den här dagen for vi till mina föräldrar där vi käkade, såg på tv och spelade Yatzy. Yatzy är en kanonkul spel som har glömts bort band alla tv-spel, dvd'er, elektriska leksaker och annat nytt. Visserligen vann R hela tiden men det var roligt ändå. Att det ska vara så svårt att få fyror? Kvällen avslutades i soffan framför ännu en film. Den här gången såg vi Van Hellsing. Vampyrer, varulvar, sköna damer i nöd, humor, fantasy (no shit?), Dracula, och humor. Inte mycket mer man kan begära av en actionfim. Van Hellsing spelades för övrigt av Hugh Jackman (Wolverine - X-MEN), hans medhjälpare Carl av David Wenham (Faramir - LOTR) och den sköna damen av Kate Beckinsale (The Aviator och Underworld).

Annandag jul.
Dags för barnen att åka hem och helgen har som vanligt gått i raketfart. Tiden har ett annat spektrum när de är här, märkligt. Mitt på dagen mötte vi S i Stöllet och vi käkade lunch. Barnen berättade hur helgen har varit och vad de hade fått. Mätta och belåtna lastade vi över snowboards, bindningar, kläder, böcker och en massa annat. På väg hem åkte jag in och hälsade på hos B och han hade sina föräldrar på besök och vi satt och pratade i ett par timmar. Så, vid femtiden, efter en lång resa i mörker, regn och slask var jag hemma.

När nu julen har tagit slut infinner sig en tomhet.
Tystnad
Ensamhet
Jaha, och nu då?
Mellandagarna är en paus mellan jul och nyår.
En andhämtningsperiod av intet.

På 3:ans text-tv's löpsedel: "Ricky Lake söker kärleken på nätet"
Har nyhetsvärlden stått stilla under julen?

I bakgrunden går "Ladies Night" med Stenmarck, Bergqvist och Tornving. Intressant koncept att fylla en sal med bara damer och köra en "all-male" uppsättning på scen. Undrar hur det skulle tas emot i pressen om det hade varit tvärtom. Tänk om tex. Lena Philpsson, Eva Röse och Annicka Andersson skulle göra en show för bara grabbar där de skulle hylla den svenska mannen.
När man ser bilderna från showen verkar tjejerna ha väldigt roligt.
Skulle en hall med 400 grabbar ha lika roligt? Jag vet faktiskt inte.

Vad tror du?

3 kommentarer:

Tesa sa...

Jag har hört att du ska besöka stan... ;)

Annars lät det som en skön jul, precis som det ska vara med massa klappar och mat. Och tack för mms:et! Störtskönt! :)

God fortsättning, vi ses!
Kram Tesa

Anonym sa...

Men va fan` menas med detta då...
Jag kanske har ett större & bredare ordförråd än andra ?

Jo, jag kan skärpa till mig ska du veta :)
Du ska veta att jag svor som inne i helvete då vi kom till mamma på julafton å precis när jag bromsat in utanför morsan (kil) så slog det mig att jag glömt 8 kg jansons frestelse jo två plåtar en med lax smak & en med ansjovis...
Ja menar som vi slitit med dessa å stackars Hans som skalade alla potatis typ...
Så är någon å hälsar på i Arvika så kom in på Janson vet jag...

// Marie

Anonym sa...

Stardust. Robert de Niro är väl rätt känd iallafall :)