onsdag 20 juni 2007

Måste-filmer

Det var ju ett tag sen och jag fick en förfrågan på MSN "Vad gör du nu förtiden? Bloggen är ju inte uppdaterad"
Så nu får det bli några rader.
Har nu bara en dag kvar innan skolovet är ett faktum.
Presentationer och projekt är klara för våren och ett allt för kort lov står för dörren.
Hade en 5-veckors praktik/projekt på Thermia där vi jobbade med Lagerhanteringslayout.
Förhoppningsvis kan det bli lite extra jobb där under lovet.

Nog om det och nu till väsentligheterna.

10 filmer du bör ha sett. (Utan inbördes rankning)

High Fidelity
John Cusak som en nördig musikälskare med taskigt förhållande. Skön musik, roliga musiklistor och bra dialog. Håller sig i "Må-bra" genren.

Blade Runner
Filmen som grundade cyberpunk. Scifi när den är som bäst. Skitigt, grått, tung, cool musik och en bra story.

Casablanca
Humphrey Bogart och Ingrid Bergman i denna superba dramafilm. 2:a världskriget pågår och nazisterna jagar engelska sympatisörer. Så bra och så spännande och så bra (igen).

Sagan om Ringen-Trilogin
Lite förutsägbar men den är ju så bra som alla säger. Magi, mytologiska monster, action, krig och en moralisk uppbyggd historia.

Notting Hill
Hugh Grant och Julia Roberts när de gör vad de är bäst på. Töntig bokhandlare träffar stjärnskådis och tycke uppstår. Har allt man kan begära av denna typ av film.

Star War VI
Sista delen av sex. Bäst av dem alla. Ingan annan kommentar behövs.

The Matrix
En helt ny tanke om att världen inte är vad den ser ut att vara utan bara en konstgjord dröm. Väldigt bra manus och bra effekter. Tvåan och trean lever inte riktigt upp till ettan.

De här 7 filmerna är en bråkdel av alla filmer man bör ha sett och kanske några av de vanligaste trots allt. Därför fortsätter jag inte på det spåret (med Fight Club, 5:e Elementet, Das Boot, Aliens osv osv) utan låter de sista tre bli några mindre kända.

13:e Krigaren
Hade ingenting övers för Banderas utan tyckte att han bara var sliskig. Här visar han dock en sida som överglänser allt han har gjort tidigare( och senare för den delen). Tung och skitig action med mycket svärdsvingande och vad mer kan man behöva ibland.

Hot Fuzz
En ny engelsk film om en polis i London som blir ivägskickad till landsbygden eftersom han har 400% mer gripanden än resten av poliskåren. Han får dem att stå i dålig dager.
Hamnar på den engelska bakgåren i en liten by där en försvunnen get hör till samtalsämnet för dagen, på sin höjd. Blanda engelsk torr humor, jackie Chan och blod så kommer man ganska nära. Fast Chan är inte med förståss utan bara hans ljudeffekter om man säger så.

Så kommer man alltid till den svåraste så fort man ska lista nåt, den sista av dem alla.
Här väljer man aldrig nån utan sållar bort en msaa filmer som egentligen borde ha varit med.
Tex. Indiana Jones, Jaws, The Thing, Se7en, Gladiator, V for Vendetta m.m. m.m.
Därför är jag såpass feg så jag lämnar sista platsen öppen.

Här är det med andra ord öppet för var och en att komma med förslag.

Vilken film tycker du att man borde ha sett för att kunna föra sig i sociala sällskap utan att skämmas?

10 kommentarer:

Anonym sa...

Notting Hill ett måste, Spike en stor favorit haha!
Men triologin Sagan Om Ringen huamejjen den kan jag bara inte med...

Men Pippi Långstump med Tommy & Annika har du ju glömt...
Va säger prussiluskan nu tror du ?

En film som man skall ha sett hmmmmmmmmm låt se...
Jag tycker ju om den gamla filmen från 1978 Midnight Express, ingen film man blir vettigare av men den är super bra, tragisk, rå, spännande å klart se värd.

Jag såg den på 80-talet första gången & filmer man tyckte var bra då, är kanske inte så bra nu kan man tycka men denna var som den var, skit bra även nu 2007.

Anonym sa...

Jamen, vart tog 4 bröllop och en begravning vägen?
I övrigt har jag nog sett alla utom 13:e krigaren och Hot fuzz. är jag diskad då? ;)

Big fish är annars en som jag gillar.

Anonym sa...

Gröna stekta tomater eller som den egentligen heter på engelska - "Fried Green Tomatoes". Eller som den på samma språk nog är mest känd som (för att krångla till det ytterligare) - "Fried Green Tomatoes at the Whistle Stop Cafe". Också den en film i kategorin "må bra-filmer". Den sitter, trots att det är några år sedan jag såg den sist, fast som berget i mitt minne. Det är det få filmer som klarar av...

Världens sämsta film alla kategorier är "The man". Till och med sämre än "Mr Bean på semester". Det säger allt... alla kopior av denna film borde brännas på bål vid minst 800 graders temperatur.

Anonym sa...

Hans: Och jag som trodde xXx var världens sämsta alla kategorier... där ser man - ännu en film att inte sakna att man inte sett!

Anonym sa...

4 Bröllop.. valde jag bort och tog Notting Hill i stället men det var väldigt nära att den kom med.
Big Fish är också en hemskt bra film.

Sen finns det ju Sällskapsresan 1 och 2 som är de två filmerna som jag har sett mest antal gånger och i mitt tycke fortfarande lika bra.

Anonym sa...

Jag hade nog också hellre valt Fyra bröllop... än Notting Hill, tror jag.
Iaf, här är några kandidater till den tionde filmen:

Crash
Eternal Sunshine of the Spotless Mind
The Others
ET
De misstänkta

Gud, vad svårt, jag har bortåt tio filmer till som jag på ett eller annat sätt också skulle föreslå...

Av din lista har jag faktiskt inte sett Casablanca (ja, jag skäms!). Inte heller 13:e krigaren eller Hot Fuzz, men du har just förlängt min LoveFilm-lista! =)

Comvidare sa...

Kul att du tog upp 13:e krigaren på din lista. Jag brukar skämmas för att jag tycker att den är bra. Men nu får det vara slut med det!

Du hade fått med ett par, i mitt tycke, guldkorn. Men varför finns inte Elling med? Det är den måbraigaste filmen av alla.

Anonym sa...

På "Heder och samvete" samt "Taxidriver" med två kända citat dessutom borde vara nåt man sett. Fast jag gillade nog egentligen bara den första.

2maz sa...

Elling är ju onekligen en kandidat, men jag slänger in min egen favorit of all times, "Pay it forward", som i mina ögon är ett mästerverk på alla plan. Case closed.

Tommy sa...

Både Elling och Pay it forward är kanonbra filmer men eftersom jag inte kom på dem själv så kan de inte vara bättre än de jag redan har nämnt, eller? =D