söndag 29 april 2007

Periodare

Ja, det är bara att erkänna.
Jag är en periodare.

Oavsett vad jag gör så gör jag det intensivt i perioder för att sen nästan helt lägga ner.
Kan köpa fototidningar, vara inne på fotosidan.se dagligen, fotografera, läsa recensioner, surfa runt på cyberphoto, L-Foto, Scandinavian
Photo, Ebay osv osv.... och efter ett tag tröttnar jag och ser inte åt en kamera på en månad eller så. Periodernas omfattning varierar efter humör och årstider.

Det spelar ingen roll vad det handlar om egentligen. Kan lika väl vara bilar, snowboard, datorer, design som foto, musik och film. Jag tror dock personligen att det är ett sunt beteende. Håller man på för länge med bara en sak blir man nog låst och får svårt att ta in idéer utifrån.

Nu finns det naturligtvis konstnärer och för den delen även fotografer som inte alls vill ha någon inblandning av utomstående eftersom de är rädda att det ska färga deras egna omdöme.

Själv så behöver jag inspiration från omvärlden. Att blanda sina intressen tror jag också på.
Nu kanske detta innebär att jag inte blir riktigt bra i nåt av mina intressen utan halvdan eftersom jag inte orkar hålla på med nåt tillräckligt l
änge men det får jag leva med.

Just nu är det foto som har varit på en vågtopp. Väntar nästan på att dalen ska komma men fotointresset får högre och högre vågkammar.










Från Bad Influence spelning på Tikiroom i lördagskväll.
En bra kombination av musikintresse och fotografering.

Är sugen på ett Cosina 100/3,5 Macro. Har hittat ett begagnat för 1400:-. Tamrons 90/2,8 är ju nåt man önskar sig men med studentens skrala kassa får man hålla tillgodo med smulorna.
Cosinat ska tydligen vara mycket bra i förhållande till priset(1/3 av Tamrons). Får fundera nån dag till.
På önskelistan finns för övrigt en Sigma 500-DG Super (Blixt) och ett Sigma 10-20 vidvinkelobjektiv.

CSN! Skulle man kunna tänka sig att få lite mer varje månad tack?

Ha en bra plats i solen!

/Tommy




3 kommentarer:

Anonym sa...

Precis som du skriver vännen, periodare, men det är nog alla lite te mans skulle jag tro...

Tv:n skulle jag kunna slänga ut känner jag, skulle inte ens sakna den föränn till höstens alla mörka dagar tex.

Foto kommer nog alltid ligga högst på min lista, då kameran nästintill alltid är med, fast jag slarvat lite det senaste...
fy på mig!

Den saknade jag verkligen då det låg 60 svanar på en åker alldeles intill vägkanten härrom dagen, å jag som aldrig ser svanar...
Visst jag gillar dem bäst i vattendrag, med speglingar.

En JÄVLIGT SNYGG BILD DU TAGIT...
GRATTIS!

Nu har jag miljoner saker att göra, som jag tyvärr inte har haft lust med innan...
så måste dra...

Men vi hörs innom kort typ imorgon...

Skål på dig!

Glöm inte kameran

Å beställ objektivet nu...

// Marie

Anonym sa...

Håller med Marie förstås... skitsnygg bild.

Om du är en periodare och just nu fotograferar så kanske jag ska erbjuda mitt sällskap så att du slipper fotografera ensam... det är första tecknet på fotografism vet du... att man fotograferar ensam menar jag. Det kan leda till osunt beteende och rakt ner i fördärvet.

Anonym sa...

Jag hänger gärna på er å avbildar naturens festligheter...

Jag har en grön å den tar 1 timme...
(iallafall från söder till norr)

Sen har jag en svart som tar många & ibland vackra bilder om hon vill...